Павшук К. О. Доктрина «озброєної демократії» та повноваження Конституційного Суду України у питаннях заборони політичних партій. Конституційна та адміністративна процедура: міжнародний досвід та національна практика : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (02 травня 2023 р., Чернівці). Чернівці : Чернівецький нац. ун-т ім. Юрія Федьковича, 2023. C. 65-68.
Наголошено, що у дослідженнях науковці вже неодноразово зверталися до того, що серед обмежень, які стосуються реалізації права на об’єднання у політичні партії в ч.1 ст. 37 Конституції України не зазначається підстава такого обмеження - захист демократичних цінностей та принципів. Особливо в контексті офіційного визнання в Україні доктрини «демократії, що здатна себе захистити». Натомість, лише стаття 1 Конституції України визначає державу як демократичну, але жодним чином, як зазначає авторка, прямо не проголошує її цінність та потребу в охороні та захисті її засад. Крім того, формулювання, використане у ст. 37 Конституції України, зокрема щодо заборони «утворення і діяльності політичних партій та громадських організацій» вказує на превентивний конституційний фільтр утворення об’єднань. На переконання авторки, реалізація політики держави щодо реєстрації політичних партій та громадських організацій має бути жорсткішою, адже наслідки ліберального підходу у цій сфері можуть бути вкрай негативними. Отже слушними і виправданими є пропозиції численної кількості дослідників щодо розгляду таких справ Конституційним Судом України. Зокрема, у п. 7 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року) CDL-INF (2000) 1, де серед уповноважених на заборону судових органів згадується саме Конституційний суд [1, с.6]. З позицій особливої природи цього органу, специфіки його функцій та повноважень вбачається, що тільки він здатен ухвалити рішення про заборону політичної партії. Враховуючи положення ст. 37 Конституції України, які містять і превентивну норму щодо утворення, і захисну щодо діяльності політичних партій та громадських організацій з антиконституційними програмними цілями або діями, а також необхідність застосування жорсткіших критеріїв під час реєстрації об’єднань громадян, пропонується дозволити органу реєстрації звертатися, за потреби, до Конституційного Суду України для розгляду питання про заборону утворення потенційно небезпечних політичних партій чи громадських організацій.
Долучення | Розмір |
---|---|
завантажити файл у форматі PDF | 61.88 КБ |