№№ 4-р/20, 13-р/20
Крім того, дисциплінарна справа щодо судді має розглядатися з дотриманням розумних строків та застосуванням процедур, які повною мірою гарантують йому захист. Дисциплінарне провадження не повинне передбачати жодних оцінок судових рішень, оскільки такі рішення підлягають апеляційному перегляду, а також повинні існувати фільтри для розгляду безпідставних по суті скарг.
(абзац сьомий підпункту 7.1 пункту 7 мотивувальної частини)
Рішення Конституційного Суду України (Велика палата) у справі за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень законів України „Про судоустрій і статус суддів“ від 2 червня 2016 року № 1402–VIII, «Про внесення змін до Закону України „Про судоустрій і статус суддів“ та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування» від 16 жовтня 2019 року № 193–IX, „Про Вищу раду правосуддя“ від 21 грудня 2016 року № 1798–VIII від 11 березня 2020 року № 4-р/2020
Конституційний Суд України бере до уваги той факт, що головним напрямом забезпечення незалежності судової влади є створення спеціальних інституцій, метою діяльності яких є виведення органів правосуддя з поля адміністративного контролю та фактичного управління органів виконавчої та законодавчої влади.
…
Щодо антикорупційної політики та притягнення до відповідальності суддів, то дисциплінарні органи повинні бути незалежними від уряду, а дисциплінарне провадження або провадження щодо відводу суддів повинне визначатися відповідно до усталених процедур, що гарантують права суддів на справедливий, прозорий та незалежний розгляд справи.
(абзаци перший, восьмий пункту 6 мотивувальної частини)
Конституційний Суд України наголошує, що будь-які форми та методи контролю у виді перевірок, моніторингу тощо функціонування та діяльності судів і суддів повинні реалізовуватись лише органами судової влади та виключати створення таких органів у системі як виконавчої, так і законодавчої влади.
Отже, Конституційний Суд України вважає, що на законодавчому рівні повинні бути створені такі взаємовідносини, які виключали б невиправданий тиск, вплив чи контроль з боку виконавчої або законодавчої влади на судову владу та запобігали б виникненню нормативного регулювання, яке дасть змогу на законодавчому рівні контролювати органи судової влади, а також суддів при здійсненні ними функцій і повноважень, що призведе до втручання у діяльність судової влади та посягання на її незалежність, закріплену в Основному Законі України. Таким чином, створюючи відповідні органи, запроваджуючи відповідальність (санкції), окремі види контролю, законодавець повинен виходити з принципів незалежності судової влади, невтручання у діяльність судів та суддів.
(абзаци третій, четвертий пункту 8 мотивувальної частини)
Рішення Конституційного Суду України (Велика палата) у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Закону України „Про запобігання корупції“, Кримінального кодексу України від 27 жовтня 2020 року № 13-р/2020
- Каталог юридичних позицій
- Каталог юридичних позицій Конституційного Суду України (за рішеннями, висновками)
- 1. Конституція України
- 1.1. Преамбула
- 1.2. Розділ I Загальні засади (статті 1 – 20)
- 1.3. Розділ II Права, свободи та обов’язки людини і громадянина (статті 21 – 68)
- 1.4. Розділ ІІІ Вибори. Референдум (статті 69 – 74)
- 1.5. Розділ IV Верховна Рада України (статті 75 – 101)
- 1.6. Розділ V Президент України (статті 102 – 112)
- 1.7. Розділ VI Кабінет Міністрів України. Інші органи виконавчої влади (статті 113 – 120)
- 1.8. Розділ VII Прокуратура (статті 121 – 123)
- 1.9. Розділ VIII Правосуддя (статті 124 – 131-2)
- 1.10. Розділ IX Територіальний устрій України (статті 132 – 133
- 1.11. Розділ X Автономна Республіка Крим (статті 134 – 139)
- 1.12. Розділ XI Місцеве самоврядування (статті 140 – 146)
- 1.13. Розділ ХІІ Конституційний Суд України (статті 147 – 153)
- 1.14. Розділ ХІІІ Внесення змін до Конституції України (статті 154 – 159)
- 1.15. Розділ XIV Прикінцеві положення (статті 160 – 161)
- 1.16. Розділ XV Перехідні положення
- 2. Галузі права
- 2.1. Адміністративне право
- 2.2. Адміністративне процесуальне право
- 2.3. Виборче право
- 2.4. Господарське право
- 2.5. Господарське процесуальне право
- 2.6. Екологічне право
- 2.7. Житлове право
- 2.8. Земельне право
- 2.9. Конституційне право
- 2.10. Кримінальне право (та адміністративні правопорушення)
- 2.11. Кримінальне процесуальне право (та провадження у справах про адміністративні правопорушення)
- 2.12. Виправно–трудове право
- 2.13. Митне право
- 2.14. Морське право
- 2.15. Муніципальне право
- 2.16. Нотаріальне право
- 2.17. Повітряне право
- 2.18. Сімейне право
- 2.19. Судоустрій
- 2.20. Трудове право
- 2.21. Фінансове право
- 2.22. Цивільне право
- 2.23. Цивільне процесуальне право
- 3. Основи конституційного ладу. Загальні принципи
- 3.1. Народовладдя
- 3.2. Установча влада
- 3.3. Найвища юридична сила та пряма дія норм Конституції України
- 3.4. Верховенство права
- 3.5. Дія нормативно-правового акта в часі
- 3.6. Атрибути державного суверенітету
- 3.7. Єдине громадянство
- 3.8. Поділ влади на законодавчу, виконавчу, судову
- 3.9. Місцеве самоврядування. Децентралізація влади
- 3.10. Принцип рівності конституційних прав і свобод громадян України
- 3.11. Принцип невідчужуваності і непорушності прав і свобод людини
- 3.12. Принцип гарантованості прав
- 3.13. Принцип невичерпності переліку прав
- 3.14. Принцип єдності прав людини та її обов’язків
- 3.15. Територіальні принципи
- 3.16. Національна безпека
- 4. Права, свободи і обов’язки людини і громадянина
- 4.1. Загальні питання
- 4.2. Особисті права і свободи
- 4.2.1. Право на життя
- 4.2.2. Право на свободу та особисту недоторканність
- 4.2.3. Свобода пересування
- 4.2.4. Право на повагу до гідності
- 4.2.5. Право на вільний розвиток своєї особистості
- 4.2.6. Недоторканність житла
- 4.2.7. Таємниця комунікацій
- 4.2.8. Право на недоторканність особистого життя
- 4.2.9. Право на недоторканність сімейного життя
- 4.2.10. Свобода світогляду і віросповідання
- 4.2.11. Свобода думки і слова
- 4.3. Громадянські та політичні права
- 4.3.1. Право на інформацію
- 4.3.2. Право на свободу об'єднання
- 4.3.3. Право на участь в управлінні державними справами
- 4.3.4. Право доступу до державної служби
- 4.3.5. Право обирати
- 4.3.6. Право бути обраним
- 4.3.7. Право на мирні зібрання
- 4.3.8. Право на звернення громадян
- 4.3.9. Право на судовий захист
- 4.3.9.1. Доступ до суду
- 4.3.9.2. Право бути заслуханим
- 4.3.9.3. Право на доступ до інформації
- 4.3.9.4. Публічні слухання
- 4.3.9.5. Право на інформацію щодо рішення
- 4.3.9.6. Судочинство протягом розумного строку
- 4.3.9.7. Незалежність
- 4.3.9.8. Неупередженість
- 4.3.9.9. Рівність сторін
- 4.3.9.10. Використання мов
- 4.3.9.11. Презумпція невинуватості
- 4.3.9.12. Право мовчати
- 4.3.9.13. Право на інформацію щодо причин затримання
- 4.3.9.14. Право на інформацію щодо звинувачень
- 4.3.9.15. Право на достатній час і здатність для підготовки справи
- 4.3.9.16. Право на допит свідків
- 4.3.9.17. Принцип ne bis in idem
- 4.3.9.18. Права жертв злочину
- 4.3.9.19. Принцип застосування найбільш сприятливого закону
- 4.3.9.20. Право на компенсацію за збитки, спричинені державою
- 4.3.9.21. Неретроактивність закону
- 4.3.9.22. Право на обгрунтоване судове рішення (виправлення помилок тощо)
- 4.3.10. Право на правову допомогу
- 4.3.11. Права дитини
- 4.3.12. Права меншин та осіб, які до них належать
- 4.3.13. Право мовного самовизначення
- 4.3.14. Право власності
- 4.4. Економічні, соціальні та культурні права
- 4.4.1. Право власності на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності
- 4.4.2. Право на підприємницьку діяльність
- 4.4.3. Право на працю
- 4.4.4. Право на страйк
- 4.4.5. Право на відпочинок
- 4.4.6. Право на соціальний захист
- 4.4.7. Право на житло
- 4.4.8. Право на достатній життєвий рівень
- 4.4.9. Право на охорону здоров’я
- 4.4.10. Право на безпечне для життя і здоров’я довкілля
- 4.4.11. Право вільного доступу до інформації про стан довкілля
- 4.4.12. Право на освіту
- 4.4.13. Свобода творчості
- 4.4.14. Право на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності
- 4.4.15. Право на компенсацію збитків, завданих державою
- 4.4.16. Право знати свої права і обов’язки
- 4.5. Обов’язки людини і громадянина
- 5. Організація державної влади
- 5.1. Верховна Рада України
- 5.1.1. Склад ВР України
- 5.1.2. Повноваження та функції ВР України
- 5.1.3. Вибори народних депутатів України
- 5.1.4. Народні депутати України
- 5.1.5. Організація ВР України та її роботи
- 5.1.6. Регламент ВР України
- 5.1.7. Законодавчий процес
- 5.1.8. Акти ВР України
- 5.1.9. Питання, що розглядаються за спеціальними процедурами
- 5.1.10. Парламентський контроль
- 5.1.11. Політичні партії
- 5.1.12. Уповноважений ВР України з прав людини
- 5.2. Президент України
- 5.3. Кабінет Міністрів України
- 5.4. Інші органи виконавчої влади
- 5.5. Судова влада
- 5.5.1. Судова система України
- 5.5.2. Правовий статус судді
- 5.5.3. Засади судочинства
- 5.5.4. Розгляд справ
- 5.5.5. Мови у судовому процесі
- 5.5.6. Виконання рішень суду
- 5.5.7. Фінансування судів
- 5.5.8. Апарат суду
- 5.5.9. Вища рада правосуддя. (Вища рада юстиції)
- 5.5.10. Державна судова адміністрація України
- 5.5.11. Вища кваліфікаційна комісія судді
- 5.5.12. Суддівське самоврядування
- 5.6. Конституційний Суд України
- 5.6.1. Склад Конституційного Суду України
- 5.6.2. Порядок призначення/обрання та звільнення суддів Конституційного Суду України
- 5.6.2.1. Вимоги до суддів
- 5.6.2.2. Кількісний склад
- 5.6.2.3. Органи, які призначають/обирають, звільняють суддів
- 5.6.2.4. Обрання/призначення, звільнення судді
- 5.6.2.5. Обрання/призначення, звільнення Голови Суду та його заступників
- 5.6.2.6. Повноваження голови/заступників Голови Суду
- 5.6.2.7. Поділ на колегії
- 5.6.3. Статус судді Конституційного Суду України
- 5.6.4. Повноваження та функції Конституційного Суду України
- 5.6.5. Розгляд клопотань у Конституційному Суді України
- 5.6.5.1. Загальні питання
- 5.6.5.2. Звернення (конституційне подання, конституційне звернення, конституційна скарга)
- 5.6.5.3. Строки внесення звернень
- 5.6.5.4. Суб’єкти права на конституційне подання/звернення/скаргу. Сторони конституційного провадження
- 5.6.5.5. Розгляд конституційних подань/звернень/скарг
- 5.6.5.6. Розгляд інших клопотань
- 5.6.5.7. Розгляд питань у колегіях суддів
- 5.6.5.8. Засідання Суду
- 5.6.5.9. Рішення Суду
- 5.6.6. Виконання рішень та висновків Конституційного Суду України
- 5.7. Інші державні органи та установи
- 5.1. Верховна Рада України
- 6. Автономна Республіка Крим
- 7. Місцеве самоврядування
- 7.1. Поняття місцевого самоврядування
- 7.2. Засади місцевого самоврядування
- 7.3. Вибори до органів місцевого самоврядування
- 7.4. Система місцевого самоврядування
- 7.5. Статус органів місцевого самоврядування
- 7.6. Повноваження органів місцевого самоврядування
- 7.7. Гарантії місцевого самоврядування
- 7.8. Матеріальна і фінансова основа місцевого самоврядування
- 8. під „потенціал“/розширення
- 9. Державні фінанси. Податки і збори
- 10. Військові формування, сили правопорядку та органи дізнання
- 11. Недержавні організації
- 1. Конституція України
- Каталог юридичних позицій Великої палати та сенатів (за їх ухвалами)
- 1. Право на конституційне подання/звернення/скаргу
- 2. Відкликання конституційного подання/звернення/скарги
- 3. Відповідність звернень вимогам
- 4. Повноваження Конституційного Суду України. Межі повноважень
- Інші юридичні позиції: матеріальний аспект
- Каталог позицій Конституційного Суду України (за ухвалами 1997-2017 років)
- 1. Право на конституційне подання/звернення
- 2. Відкликання конституційного подання/звернення
- 3. Відповідність клопотання вимогам
- 4. Межі повноважень Конституційного Суду України, підвідомчість порушених питань
- Інші юридичні позиції: матеріальний аспект
- Каталог позицій колегій суддів Конституційного Суду України (за їх ухвалами)
- 1. Право на конституційне подання/звернення/скаргу
- 2. Відкликання конституційного подання/звернення/скарги
- 3. Відповідність звернень вимогам
- 4. Повноваження Конституційного Суду України. Межі повноважень
- 4.1. Компетенція інших органів (посадових осіб)
- 4.2. Усунення неузгодженості
- 4.3. Консультації з питань правозастосування
- 4.4. Нечинність акта (окремого положення). Вичерпання дії. Зміна редакції
- 4.5. Вирішення політичних питань
- 4.6. Наявність акта Суду щодо того самого предмета
- 4.7. Оскарження дій (бездіяльності) суб’єкта
- 4.8. Перевірка судових рішень
- Інші юридичні позиції: матеріальний аспект
- Каталог юридичних позицій Конституційного Суду України (за рішеннями, висновками)