№№ …, 1-р/21, 4-р(ІІ)/2022
<…> Конституційний Суд України вважає, що наведене російське законодавче регулювання є завуальованим втручанням у внутрішні справи України. У такий спосіб здійснюється інструменталізація політичного конструкту „російськомовне населення“ України з метою перетворення його на геополітичну зброю та знаряддя відновлення імперії, реалізація чого становить небезпеку для української державності.
(абзац другий підпункту 13.8 пункту 13 мотивувальної частини)
Рішення Конституційного Суду України від 14 липня 2021 року № 1-р/2021 у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України „Про забезпечення функціонування української мови як державної“
<…> загроза українській мові рівносильно є загрозою національній безпеці України. Тому неділимість інформаційного простору, що випливає зі статусу української мови як державної, зумовлює недозволенність установлення обсягу (мінімального або максимального) мовлення державною мовою для телерадіоорганізацій загальнонаціонального мовлення. Обсяг мовлення може бути встановлено законом лише стосовно мовлення відповідною мовою національної меншини у належній пропорції, а також залежно від територіальної категорії мовлення й територіальної категорії каналу мовлення або багатоканальної мережі та з обов’язковою позначкою, що мовлення здійснюється відповідно до потреби тієї чи тієї національної меншини. Застосування мов національних меншин загалом, а надто в інформаційному просторі, потребує чіткої законодавчої демаркації обсягу й обширу застосування.
(підпункт 13.9 пункту 13 мотивувальної частини)
Рішення Конституційного Суду України від 14 липня 2021 року № 1-р/2021 у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України „Про забезпечення функціонування української мови як державної“
<...> правомірною метою встановлення обмежень прав і свобод людини і громадянина у сфері митних відносин та притягнення винної особи до відповідальності за порушення митних правил є потреба захисту митних інтересів та митної безпеки України.
(Абзац п’ятий підпункту 4.1 пункту 4 мотивувальної частини)
<...> визначена Верховною Радою України в межах її конституційних повноважень (стаття 91, пункт 22 частини першої статті 92 Конституції України) адміністративна відповідальність за дії та (або) бездіяльність, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні діяння, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, установлена статтею 485 Кодексу, безумовно є суспільно потрібною та переслідує правомірну мету – захист митних інтересів та митної безпеки України.
(Абзац перший підпункту 5.4 пункту 5 мотивувальної частини)
Рішення Конституційного Суду України від 15 червня 2022 року № 4-р(II)/2022 у справі за конституційними скаргами Барсегяна Геворка Сенекеримовича та Ліненко Наталії Миколаївни щодо відповідності Конституції України (конституційності) статті 485 Митного кодексу України (щодо індивідуалізації юридичної відповідальності)
- Каталог юридичних позицій
- Каталог юридичних позицій Конституційного Суду України (за рішеннями, висновками)
- 1. Конституція України
- 1.1. Преамбула
- 1.2. Розділ I Загальні засади (статті 1 – 20)
- 1.3. Розділ II Права, свободи та обов’язки людини і громадянина (статті 21 – 68)
- 1.4. Розділ ІІІ Вибори. Референдум (статті 69 – 74)
- 1.5. Розділ IV Верховна Рада України (статті 75 – 101)
- 1.6. Розділ V Президент України (статті 102 – 112)
- 1.7. Розділ VI Кабінет Міністрів України. Інші органи виконавчої влади (статті 113 – 120)
- 1.8. Розділ VII Прокуратура (статті 121 – 123)
- 1.9. Розділ VIII Правосуддя (статті 124 – 131-2)
- 1.10. Розділ IX Територіальний устрій України (статті 132 – 133
- 1.11. Розділ X Автономна Республіка Крим (статті 134 – 139)
- 1.12. Розділ XI Місцеве самоврядування (статті 140 – 146)
- 1.13. Розділ ХІІ Конституційний Суд України (статті 147 – 153)
- 1.14. Розділ ХІІІ Внесення змін до Конституції України (статті 154 – 159)
- 1.15. Розділ XIV Прикінцеві положення (статті 160 – 161)
- 1.16. Розділ XV Перехідні положення
- 2. Галузі права
- 2.1. Адміністративне право
- 2.2. Адміністративне процесуальне право
- 2.3. Виборче право
- 2.4. Господарське право
- 2.5. Господарське процесуальне право
- 2.6. Екологічне право
- 2.7. Житлове право
- 2.8. Земельне право
- 2.9. Конституційне право
- 2.10. Кримінальне право (та адміністративні правопорушення)
- 2.11. Кримінальне процесуальне право (та провадження у справах про адміністративні правопорушення)
- 2.12. Виправно–трудове право
- 2.13. Митне право
- 2.14. Морське право
- 2.15. Муніципальне право
- 2.16. Нотаріальне право
- 2.17. Повітряне право
- 2.18. Сімейне право
- 2.19. Судоустрій
- 2.20. Трудове право
- 2.21. Фінансове право
- 2.22. Цивільне право
- 2.23. Цивільне процесуальне право
- 3. Основи конституційного ладу. Загальні принципи
- 3.1. Народовладдя
- 3.2. Установча влада
- 3.3. Найвища юридична сила та пряма дія норм Конституції України
- 3.4. Верховенство права
- 3.5. Дія нормативно-правового акта в часі
- 3.6. Атрибути державного суверенітету
- 3.7. Єдине громадянство
- 3.8. Поділ влади на законодавчу, виконавчу, судову
- 3.9. Місцеве самоврядування. Децентралізація влади
- 3.10. Принцип рівності конституційних прав і свобод громадян України
- 3.11. Принцип невідчужуваності і непорушності прав і свобод людини
- 3.12. Принцип гарантованості прав
- 3.13. Принцип невичерпності переліку прав
- 3.14. Принцип єдності прав людини та її обов’язків
- 3.15. Територіальні принципи
- 3.16. Національна безпека
- 4. Права, свободи і обов’язки людини і громадянина
- 4.1. Загальні питання
- 4.2. Особисті права і свободи
- 4.2.1. Право на життя
- 4.2.2. Право на свободу та особисту недоторканність
- 4.2.3. Свобода пересування
- 4.2.4. Право на повагу до гідності
- 4.2.5. Право на вільний розвиток своєї особистості
- 4.2.6. Недоторканність житла
- 4.2.7. Таємниця комунікацій
- 4.2.8. Право на недоторканність особистого життя
- 4.2.9. Право на недоторканність сімейного життя
- 4.2.10. Свобода світогляду і віросповідання
- 4.2.11. Свобода думки і слова
- 4.3. Громадянські та політичні права
- 4.3.1. Право на інформацію
- 4.3.2. Право на свободу об'єднання
- 4.3.3. Право на участь в управлінні державними справами
- 4.3.4. Право доступу до державної служби
- 4.3.5. Право обирати
- 4.3.6. Право бути обраним
- 4.3.7. Право на мирні зібрання
- 4.3.8. Право на звернення громадян
- 4.3.9. Право на судовий захист
- 4.3.9.1. Доступ до суду
- 4.3.9.2. Право бути заслуханим
- 4.3.9.3. Право на доступ до інформації
- 4.3.9.4. Публічні слухання
- 4.3.9.5. Право на інформацію щодо рішення
- 4.3.9.6. Судочинство протягом розумного строку
- 4.3.9.7. Незалежність
- 4.3.9.8. Неупередженість
- 4.3.9.9. Рівність сторін
- 4.3.9.10. Використання мов
- 4.3.9.11. Презумпція невинуватості
- 4.3.9.12. Право мовчати
- 4.3.9.13. Право на інформацію щодо причин затримання
- 4.3.9.14. Право на інформацію щодо звинувачень
- 4.3.9.15. Право на достатній час і здатність для підготовки справи
- 4.3.9.16. Право на допит свідків
- 4.3.9.17. Принцип ne bis in idem
- 4.3.9.18. Права жертв злочину
- 4.3.9.19. Принцип застосування найбільш сприятливого закону
- 4.3.9.20. Право на компенсацію за збитки, спричинені державою
- 4.3.9.21. Неретроактивність закону
- 4.3.9.22. Право на обгрунтоване судове рішення (виправлення помилок тощо)
- 4.3.10. Право на правову допомогу
- 4.3.11. Права дитини
- 4.3.12. Права меншин та осіб, які до них належать
- 4.3.13. Право мовного самовизначення
- 4.3.14. Право власності
- 4.4. Економічні, соціальні та культурні права
- 4.4.1. Право власності на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності
- 4.4.2. Право на підприємницьку діяльність
- 4.4.3. Право на працю
- 4.4.4. Право на страйк
- 4.4.5. Право на відпочинок
- 4.4.6. Право на соціальний захист
- 4.4.7. Право на житло
- 4.4.8. Право на достатній життєвий рівень
- 4.4.9. Право на охорону здоров’я
- 4.4.10. Право на безпечне для життя і здоров’я довкілля
- 4.4.11. Право вільного доступу до інформації про стан довкілля
- 4.4.12. Право на освіту
- 4.4.13. Свобода творчості
- 4.4.14. Право на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності
- 4.4.15. Право на компенсацію збитків, завданих державою
- 4.4.16. Право знати свої права і обов’язки
- 4.5. Обов’язки людини і громадянина
- 5. Організація державної влади
- 5.1. Верховна Рада України
- 5.1.1. Склад ВР України
- 5.1.2. Повноваження та функції ВР України
- 5.1.3. Вибори народних депутатів України
- 5.1.4. Народні депутати України
- 5.1.5. Організація ВР України та її роботи
- 5.1.6. Регламент ВР України
- 5.1.7. Законодавчий процес
- 5.1.8. Акти ВР України
- 5.1.9. Питання, що розглядаються за спеціальними процедурами
- 5.1.10. Парламентський контроль
- 5.1.11. Політичні партії
- 5.1.12. Уповноважений ВР України з прав людини
- 5.2. Президент України
- 5.3. Кабінет Міністрів України
- 5.4. Інші органи виконавчої влади
- 5.5. Судова влада
- 5.5.1. Судова система України
- 5.5.2. Правовий статус судді
- 5.5.3. Засади судочинства
- 5.5.4. Розгляд справ
- 5.5.5. Мови у судовому процесі
- 5.5.6. Виконання рішень суду
- 5.5.7. Фінансування судів
- 5.5.8. Апарат суду
- 5.5.9. Вища рада правосуддя. (Вища рада юстиції)
- 5.5.10. Державна судова адміністрація України
- 5.5.11. Вища кваліфікаційна комісія судді
- 5.5.12. Суддівське самоврядування
- 5.6. Конституційний Суд України
- 5.6.1. Склад Конституційного Суду України
- 5.6.2. Порядок призначення/обрання та звільнення суддів Конституційного Суду України
- 5.6.2.1. Вимоги до суддів
- 5.6.2.2. Кількісний склад
- 5.6.2.3. Органи, які призначають/обирають, звільняють суддів
- 5.6.2.4. Обрання/призначення, звільнення судді
- 5.6.2.5. Обрання/призначення, звільнення Голови Суду та його заступників
- 5.6.2.6. Повноваження голови/заступників Голови Суду
- 5.6.2.7. Поділ на колегії
- 5.6.3. Статус судді Конституційного Суду України
- 5.6.4. Повноваження та функції Конституційного Суду України
- 5.6.5. Розгляд клопотань у Конституційному Суді України
- 5.6.5.1. Загальні питання
- 5.6.5.2. Звернення (конституційне подання, конституційне звернення, конституційна скарга)
- 5.6.5.3. Строки внесення звернень
- 5.6.5.4. Суб’єкти права на конституційне подання/звернення/скаргу. Сторони конституційного провадження
- 5.6.5.5. Розгляд конституційних подань/звернень/скарг
- 5.6.5.6. Розгляд інших клопотань
- 5.6.5.7. Розгляд питань у колегіях суддів
- 5.6.5.8. Засідання Суду
- 5.6.5.9. Рішення Суду
- 5.6.6. Виконання рішень та висновків Конституційного Суду України
- 5.7. Інші державні органи та установи
- 5.1. Верховна Рада України
- 6. Автономна Республіка Крим
- 7. Місцеве самоврядування
- 7.1. Поняття місцевого самоврядування
- 7.2. Засади місцевого самоврядування
- 7.3. Вибори до органів місцевого самоврядування
- 7.4. Система місцевого самоврядування
- 7.5. Статус органів місцевого самоврядування
- 7.6. Повноваження органів місцевого самоврядування
- 7.7. Гарантії місцевого самоврядування
- 7.8. Матеріальна і фінансова основа місцевого самоврядування
- 8. під „потенціал“/розширення
- 9. Державні фінанси. Податки і збори
- 10. Військові формування, сили правопорядку та органи дізнання
- 11. Недержавні організації
- 1. Конституція України
- Каталог юридичних позицій Великої палати та сенатів (за їх ухвалами)
- 1. Право на конституційне подання/звернення/скаргу
- 2. Відкликання конституційного подання/звернення/скарги
- 3. Відповідність звернень вимогам
- 4. Повноваження Конституційного Суду України. Межі повноважень
- Інші юридичні позиції: матеріальний аспект
- Каталог позицій Конституційного Суду України (за ухвалами 1997-2017 років)
- 1. Право на конституційне подання/звернення
- 2. Відкликання конституційного подання/звернення
- 3. Відповідність клопотання вимогам
- 4. Межі повноважень Конституційного Суду України, підвідомчість порушених питань
- Інші юридичні позиції: матеріальний аспект
- Каталог позицій колегій суддів Конституційного Суду України (за їх ухвалами)
- 1. Право на конституційне подання/звернення/скаргу
- 2. Відкликання конституційного подання/звернення/скарги
- 3. Відповідність звернень вимогам
- 4. Повноваження Конституційного Суду України. Межі повноважень
- 4.1. Компетенція інших органів (посадових осіб)
- 4.2. Усунення неузгодженості
- 4.3. Консультації з питань правозастосування
- 4.4. Нечинність акта (окремого положення). Вичерпання дії. Зміна редакції
- 4.5. Вирішення політичних питань
- 4.6. Наявність акта Суду щодо того самого предмета
- 4.7. Оскарження дій (бездіяльності) суб’єкта
- 4.8. Перевірка судових рішень
- Інші юридичні позиції: матеріальний аспект
- Каталог юридичних позицій Конституційного Суду України (за рішеннями, висновками)