4 липня 2025 року Комітет Верховної Ради України з питань правової політики ухвалив рішення про роз’яснення деяких положень Закону України «Про Конституційний Суд України» щодо статусу та діяльності Дорадчої групи експертів – https://bit.ly/4lHmXVN.
Цим розʼясненням Комітет ВРУ вже вкотре намагається публічно перекласти відповідальність за майже пʼятимісячну затримку призначення суддів Конституційного Суду України на Дорадчу групу експертів.
Комітет мотивує свою бездіяльність тим, що ДГЕ нібито не надає представникам Комітету всі документи кандидатів, цитуючи Закони України “Про Конституційний Суд України” та “Про Регламент Верховної Ради України”.
Разом з тим, і Закон, і Регламент ВРУ чітко і однозначно визначають перелік документів, які ДГЕ передає Комітету і якими документами оперує Парламент для ухваленння рішень щодо кандидатів на посади суддів КСУ.
Ці документи – це рейтинговий список, мотивовані рішення щодо відповідності кандидатів рівню високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності в сфері права (абзац 1 частини восьмої статті 10 (Закону України “Про Конституційний Суд України”):
"8. Після отримання від Дорадчої групи списку оцінених кандидатів на посаду судді Конституційного Суду, рішень Дорадчої групи щодо оцінки відповідності кожного кандидата конкурсна комісія, Комітет, Рада суддів України проводять співбесіду з кандидатами, включеними до списку оцінених кандидатів."
Подальший алгоритм дій Комітету після отримання згаданих документів від ДГЕ також унормований, чіткий та однозначний.
Зокрема частини десята, одинадцята та дванадцята статті 208(4) Регламенту ВРУ чітко вказують на те, які документи і коли Комітет передає депутатам перед голосуванням в залі, а саме:
“10. Комітет, до предмета відання якого належать питання правового статусу Конституційного Суду України, після отримання списку оцінених кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України, а також відповідних рішень Дорадчої групи експертів проводить співбесіду з такими кандидатами та приймає рішення щодо рекомендації про призначення на посаду судді Конституційного Суду України.
11. Комітет, до предмета відання якого належать питання правового статусу Конституційного Суду України, подає на розгляд Верховної Ради рішення комітету, довідку про результати спеціальної перевірки, список кандидатів, оцінених Дорадчою групою експертів, а також документи, подані кандидатом.
12. Не пізніше ніж за п’ять днів до дати розгляду Верховною Радою відповідного питання народним депутатам надаються всі документи щодо кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України.”
Тобто не пізніше ніж за 5 днів до розгляду питання в сесійній залі, Комітет має надати депутатському корпусу матеріали, визначенні зацитованою частиною 11 статті 208(4).
Всі ці передбачені законодавством документи, ДГЕ передала профільному Комітету ще 19 лютого 2025 року. Повторюємо, їх перелік вичерпний та однозначний.
Таким чином, вимоги Комітету щодо отримання будь-яких інших документів від ДГЕ не мають законного підґрунтя та носять маніпулятивний характер.
Законодавство не передбачає надання Дорадчою групою експертів будь-яких інших документів чи матеріалів, а також чітко вказує межі повноважень ДГЕ у конкурсному відборі суддів Конституційного Суду України – це оцінювання відповідності кандидатів критеріям високих моральних якостей та визнаного рівня компетенції у сфері права, формування та передача списку оцінених кандидатів субʼєктам призначення.
Таким чином, зокрема, забезпечується невтручання ДГЕ в повноваження Парламенту та навпаки – Парламенту в процедуру перевірки кандидатів Дорадчою групою експертів.
Отже, з 19 лютого 2025 року в Комітета ВРУ з питань правової політики є всі передбачені законодавством умови та документи для ухвалення рішення про рекомендування кандидатів Парламенту для голосування щодо них.
Разом з тим, станом на 07 липня 2025 року Комітет навіть не провів співбесід з кандидатами протягом майже пʼяти місяців з часу отримання всіх необхідних документів.
Нагадаємо, що у 2024 році за аналогічних умов Комітет провів співбесіди, а Парламент призначив суддею КСУ Сергія Різника без вимог до ДГЕ про надання непередбачених законом документів. Відповідне законодавство з того часу не змінилося.
Крім цього, Президент України та зʼїзд суддів України також призначили суддів КСУ за своїми квотами без витребування у ДГЕ непередбачених законом документів.
Таким чином, в затримці розгляду кандидатів на посади суддів КСУ та публічних звинуваченнях ДГЕ вбачаються лише явні політичні мотиви та спроба тиску на Дорадчу групу експертів як незалежну конкурсну комісію, яка за Законом сприяє субʼєктам призначення в оцінюванні кандидатів, і не є підпорядкованим Комітету підрозділом.
Тож Дорадча група експертів висловлює сподівання, що зупинка конкурсних процедур в рамках Комітету та спроби тиску на ДГЕ, є прикрим непорозуміння, а не новим підходом до реалізації критично важливої євроінтеграційної реформи України.
Зі свого боку Дорадча група експертів і надалі ефективно виконуватиме передбачені Законом функції та зберігатиме конструктивний звʼязок з усіма субʼєктами призначення.