Віктор Колісник. Обмежене правління за Українською Конституцією під час війни та після її завершення (2022)

Версія для друку

Колісник В. Обмежене правління за Українською Конституцією під час війни та після її завершення. Сучасні виклики та актуальні проблеми судової реформи в Україні : матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конф. (21 жовтня 2022 р., Чернівці) / Чернівецький нац. ун-т ім. Юрія Федьковича [та ін.]. Чернівці, 2022. C. 193-198.

Анотація:

У публікації наголошується, що в умовах війни та запровадження воєнного стану виникає об’єктивна й нагальна потреба у посиленні ролі держави та військового керівництва. Це є виправданим з огляду на виклики і загрози, що їх принесла за собою та поглибила російсько-українська війна, яка насправді розпочалася у 2014 році, а у лютому цього року набула повномасштабного характеру. Саме тому, на думку автора, важливо віднайти оптимальний баланс між зміцненням держави, з одного боку, посиленням повноважень та ролі військового керівництва у забезпеченні функціонування і державного механізму, і економіки та, з другого боку, обмеженням прав громадян, адже навіть за таких умов є неприпустимою надмірна концентрація влади, що може призвести до такого розширення владних повноважень окремих інституцій, коли, подолавши ворога, громадяни можуть потрапити в лещата тривалих надмірного адміністративного тиску. Йдеться про небезпеку авторитаризму та адміністративної сваволі й саме тому посилення держави під час війни не означає відмови від конституційних принципів. Таке посилення має бути достатнім для організації оборони, гарантування національної безпеки та поновлення територіальної цілісності, однак не надмірним, щоб не становити загрози для громадян після завершення війни. Резюмується, що головне  завдання на сьогодні — це і подолати агресора, і залишитися демократичною державою, у якій дотримані права людини та унеможливлюється сваволя з боку держави. Україна має бути і залишатися державою з обмеженим правлінням заради забезпечення прав людини та подальшого демократичного поступу разом з усією європейською спільнотою, адже перший критерій серед Копенгагенських вимог — це досягнення стабільності інститутів, що гарантують демократію. [ТЕКСТ]

 

Сайт розроблено за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні
© 2023 Конституційний Суд України