Виступ Клер Базі-Малорі, Президентки Європейської Комісії „За демократію через право“ (Венеційська Комісія), на Міжнародній конференції 28.06.2022

Версія для друку

Шановний виконувачу обов’язків Голови Конституційного Суду України!

Шановні голови та судді! Високоповажні учасники! Пані та панове!

 

26-та річниця Дня Конституції України відбувається за трагічних обставин, у розпал російської агресивної війни проти України.

Я вперше висловила рішуче засудження цього акту агресії з боку Російської Федерації в моїй публічній заяві від 1 березня 2022 року.

Цю  заяву  підтримала  вся  Венеційська  Комісія  на  пленарному  засіданні 19 березня 2022 року. Комісія висловила „повну солідарність з Україною, яка бореться за захист наших спільних європейських принципів і цінностей демократії, людських прав та правовладдя“.

Ми оплакуємо триваючу загибель людей і руйнування в Україні. Використання насильства замість діалогу суперечить усьому, що обстоює Венеційська Комісія; це суперечить серцевинним цінностям Ради Європи –  демократії, правовладдю та, звичайно, захистові людських прав.

На тлі цих трагічних подій сьогодні ми обговорюємо більш обнадійливу тему: наслідки нещодавнього рішення Європейської Ради надати Україні статус країни-кандидата, визнаючи її європейську перспективу.

Це дуже важливий крок уперед як для України, так і Європейського Союзу.

Ми добре знаємо з прикладу інших держав, що стали членами Європейського Союзу, приєднання є складним процесом, але таким, який рухає країну вперед на цьому шляху.

Це стосується дуже багатьох аспектів, зокрема економіки, охорони здоров’я, соціальних питань. І це лише деякі з них.

Бути країною-кандидатом на вступ до Європейського Союзу вимагає, щоб конституційні та законодавчі рамки відповідали дуже високим стандартам.

Україна є членом Ради Європи з 9 листопада 1995 року й відтоді вона працює над досягненням цих стандартів. Розроблення конституційних і юридичних реформ здійснювалось за сприяння кількох органів Ради Європи, зокрема Венеційської Комісії.

Це був складний процес, що його супроводжували як успіхи, так і невдачі. Можна вести мову про явний загалом прогрес, і в цьому я хочу віддати належне інституціям України – Президентові України, урядові, Верховній Раді України, Верховному Судові й судам, Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини та Конституційному Судові України – тим, хто продовжував працювати над демократичним розвитком, а також значною мірою – Українському народові та громадянському суспільству, хто виявив стійкість і відданість.

Процес вступу до Європейського Союзу дасть новий поштовх реформам і дозволить критичним оком поглянути на ті ділянки, у яких реформи ще й досі не зроблено. Робота з Радою Європи триватиме на основі параметрів, установлених її моніторинговими органами та її консультативними органами, включно з Венеційською Комісією.

У минулому Венеційська Комісія надала багато висновків для України. Ви один із наших найкращих „клієнтів“, якщо можна так сказати. Від 1995 року Венеційська Комісія надала Україні 96 висновків, що становить суттєву частину її роботи.

Темп нашої ходи був дуже жвавим до початку цього року, коли ми вирішили не втручатися в пріоритети дій держави під час війни, що вибухнула, і тому тимчасово зупинили нашу творчу працю. Ми відновимо нашу працю з вами тільки-но виникне можливість. Водночас на нашому останньому засіданні ми ухвалили резюме amicus curiae для Конституційного Суду України на його запит, оскільки Суд продовжує функціонувати, незважаючи на війну, що, безумовно, заслуговує на схвалення.

Я можу стверджувати, що ми формулювали свої рекомендації на тлі глибоких знань і ретельної роботи, яку Венеційська Комісія здійснювала протягом багатьох років у діалозі з органами влади та заінтересованими сторонами України.

Дійсно, це правда, що Венеційська Комісія іноді була критичною щодо того способу, в який пропонувалося здійснювати певні реформи.

Однак усі свої рекомендації ми надавали для того, щоб було дотримано стандартів Ради Європи, уможливлюючи тим самим європейську інтеграцію. Багато з наших рекомендацій залишаються актуальними. Хоча наші рекомендації не мають зобов’язувального характеру, я закликаю органи української влади поглянути ще раз на те, що ми сказали щодо багатьох вирішальних ділянок.

Реалізацію деяких рекомендацій було ускладнено агресією проти України, але я впевнена, що невдовзі їх буде знову взято до уваги, зокрема в рамках вступу України до Європейського Союзу.

Це стосується, зокрема, зусиль на досягнення незалежності судівництва, що матиме вирішальне значення для періоду відновлення.

У рішенні Європейської Ради є прямі посилання на напрацьоване Венеційською Комісією, зокрема щодо закону про деолігархізацію. Це, справді, дуже важлива тема для України та пріоритет, який, як і будь-які інші реформи, має здійснюватися з належним додержанням правовладдя та людських прав.

Мої попередні зауваги стосуються й Конституційного Суду України. Як ви пам’ятаєте, ми надали два висновки – у грудні 2020 року та березні 2021 року. Висновок щодо законопроєкту про конституційну процедуру був безпосереднім продовженням невідкладного висновку щодо реформи Конституційного Суду від грудня 2020 року. Відтоді, однак, Закон про конституційну процедуру не ухвалено.

Понад те, Європейська Комісія висунула вимогу ухвалити й запровадити законодавство щодо процедури добору суддів Конституційного Суду України відповідно до рекомендацій Венеційської Комісії. Ми висловили свою позицію з цих питань у наших висновках і готові працювати над законопроєктами з цих питань.

Як було сказано ще 2009 року на І Конгресі Всесвітньої конференції  конституційного правосуддя, конституційні суди засновують не лише тому, що це сучасно й модно. Конституційне правосуддя є ключовим елементом у плеканні та поглибленні засадничих цінностей, утілених у конституціях.

У наших країнах Європи це означає саме те, що конституційні суди мають забезпечувати, щоб акти виконавчої та законодавчої влади відповідали Конституції, нормам з людських прав і, наголошую, правовладдю. Саме це і є тим, що є європейськими вимогами.

Повторюю, що роль конституційного суду, як незалежного арбітра, рішення якого зобов’язують усіх, є вирішальною. Оскільки слово конституційних судів є останнім у багатьох настільки важливих спорах, то дуже важливо, щоб кожен конституційний суд мав довіру з боку суспільства, а також міжнародне визнання. Завдяки цьому він матиме підтримку своєї позиції як гаранта юридичного порядку та конституційного ладу.

Пане Голово!

Дозвольте привітати Україну з отриманням статусу кандидата на вступ до ЄС. Це визначальний крок уперед для України та її хороброго народу. Внаслідок цього настане покращення в багатьох ділянках, а також у тому, що стосується демократії, захисту людських прав та правовладдя.

Я впевнена, що статус кандидата на вступ до ЄС виконуватиме роль обновленого зобов’язання та навіть ще сильнішої мотивації для впровадження стандартів Ради Європи.

Венеційська Комісія готова рішуче вас підтримувати.

Дякую за увагу.

Сайт розроблено за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні
© 2022 Конституційний Суд України