Відбувся розгляд справи щодо конституційності окремих приписів Закону України „Про Державне бюро розслідувань“

Версія для друку

13 квітня, 2023

Сьогодні, 13 квітня 2023 року, Велика палата Суду на відкритій частині пленарного засідання у формі письмового провадження розглядала справу за конституційним поданням 58 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України окремих приписів Закону України „Про Державне бюро розслідувань“ від 12 листопада 2015 року № 794–VIII зі змінами (далі – Закон).

Під час пленарного засідання Велика палата Конституційного Суду України розглянула клопотання Представника Президента України у Конституційному Суді України Сергія Дембовського про закриття конституційного провадження в цій справі і за наслідками розгляду клопотання ухвалила відмовити в його задоволенні.

Також під час пленарного засідання суддя-доповідач у справі Сергій Головатий повідомив про зміст конституційного подання та підстави для відкриття конституційного провадження у справі.

Суддя-доповідач зазначив, що суб’єкт права на конституційне подання звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням щодо відповідності Конституції України окремих приписів Закону, а саме:

- статті 1 Закону щодо визначення Державного бюро розслідувань державним правоохоронним органом;

- абзацу другого частини першої статті 9 Закону, відповідно до якого Президента України уповноважено визначати організаційну структуру Державного бюро розслідувань;

- частини першої статті 11 Закону, згідно з приписами якої Президентові України надано повноваження призначати на посаду Директора Державного бюро розслідувань за поданням комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Державного бюро розслідувань, а також звільняти з посади Директора Державного бюро розслідувань за наявності підстав, визначених частинами четвертою та п’ятою статті 10 Закону;

- пункту 1 частини третьої статті 11 Закону, згідно з яким Президента України уповноважено визначати трьох осіб до складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Державного бюро розслідувань;

- частини другої статті 28 Закону, відповідно до якої Президента України уповноважено затверджувати за поданням Директора Державного бюро розслідувань Положення про Раду громадського контролю та порядок її формування.

Народні депутати України вважають, що оспорювані приписи Закону не відповідають статтям 6, 8, 19, 106, 113, 116 Конституції України.

Обґрунтовуючи неконституційність оспорюваних приписів Закону, народні депутати зазначають, що обсяг і межі повноважень Президента України визначаються виключно Конституцією України і не можуть бути розширені законом чи іншими нормативними актами.

У конституційному поданні його автори зазначають, що відповідно до оспорюваних приписів Закону Президент України наділяється повноваженнями, аналогічними тим, які згідно зі статтею 116 Конституції України віднесені до сфери компетенції Кабінету Міністрів України. Опосередковане підпорядкування Державного бюро розслідувань Президенту України створює загрозу незалежності правоохоронного органу та призводить до концентрації виконавчої влади у Президента України, його конкуренції з органами виконавчої влади, а отже нівелювання гарантій прав і свобод людини і громадянина. Фактично це створення паралельної виконавчої влади, яка підпорядковується Президенту України, що призводить до встановлення невизначених меж повноважень глави держави усупереч конституційному принципу поділу державної влади.

На думку народних депутатів України, наділення Президента України повноваженнями формувати організаційну структуру Державного бюро розслідувань, визначати склад конкурсної комісії та затверджувати Положення про Раду громадського контролю та порядок її формування „є проявом безпосереднього втручання у сферу діяльності Кабінету Міністрів України, як вищого органу виконавчої влади, в основі діяльності якого визначені повноваження щодо забезпечення і створення, реорганізації і ліквідації органів центральної виконавчої влади (стаття 116 Конституції України) і це становить фундаментальну основу конституційного ладу в країні“.

Суддя-доповідач також поінформував, що з метою забезпечення повного й об’єктивного розгляду справи та ухвалення Судом обґрунтованого рішення він надіслав запити до органів державної влади, наукових установ, закладів вищої освіти і науковців із проханням висловити позиції щодо питань, порушених у конституційному поданні. Зміст отриманих відповідей, а також тих, що надійдуть, буде досліджено на закритій частині пленарного засідання Великої палати.

Суд дослідив матеріали справи на відкритій частині та перейшов до закритої частини пленарного засідання для ухвалення рішення.

На пленарному засіданні Великої палати був присутній представник суб’єкта права на конституційне подання, народний депутат України Василь Німченко.

Відеозапис відкритої частини пленарного засідання можна переглянути за посиланням: Архів відеотрансляцій засідань.

Під час пленарного засідання

Судді КСУ Галина Юровська, Віктор Городовенко,
Сергій Головатий, Василь Лемак, Віктор Кичун
 (зліва направо)

Інформує відділ комунікацій КСУ та правового моніторингу

 

Сайт розроблено за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні
© 2024 Конституційний Суд України