Суддя КСУ Олександр Касмінін взяв участь у круглому столі з проблем трудового законодавства

Версія для друку

ПРЕС-СЛУЖБА

КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ

 

 

01033, Київ, Жилянська, 14

тел. 238-10-80, 238-11-38

факс 287-36-16

 

 

Суддя КСУ Олександр Касмінін взяв участь у круглому столі з проблем трудового законодавства

 

 

Суддя Конституційного Суду України Олександр Касмінін 12 березня 2015 року взяв участь у круглому столі «Проблеми кодифікації законодавства про працю», що відбувся у Харкові в Національному юридичному університеті імені Ярослава Мудрого.

Метою заходу було обговорення проекту Трудового кодексу України, внесеного на розгляд Верховної Ради України 27 грудня 2014 року  (законопроект № 1658).

У дискусії взяли участь заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, народний депутат України Сергій Каплін, проректор з наукової роботи Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого Анатолій Гетьман, завідувач кафедри цього університету Володимир Жернаков, представники Міністерства соціальної політики України, Федерації профспілок України.

Олександр Касмінін виступив з доповіддю «Кодифікація трудового законодавства як один із кроків підвищення ефективності реалізації конституційних трудових прав працівників». Суддя зазначив, що в Україні трудові права працівників закріплюються на конституційному рівні серед найважливіших прав та свобод людини і громадянина, але мало закріпити право в Конституції, необхідно побудувати ефективний механізм його реалізації, інакше таке право залишиться декларативним. На жаль, сучасне трудове законодавство не є досконалим і породжує багато проблем – слабку захищеність працівників, у тому числі інвалідів, жінок, молоді, зростання безробіття тощо. При цьому проекти нового Трудового кодексу, зокрема зазначений законопроект № 1658, внесений народним депутатом М.Папієвим, і проект, розроблений робочою групою Міністерства соціальної політики України, який планується найближчим часом внести у парламент, теж поки що не є настільки досконалими, щоб вирішити існуючі проблеми. 

Вчені-правники одним із головних аспектів реформування в цій сфері називають кодифікацію законодавства, зауважив Олександр Касмінін. На його переконання, кодифікація має передбачати такі напрямки: по-перше, мета Трудового кодексу повинна бути збалансованою з умовами сучасної ринкової економіки і такою, що повністю враховує вимоги статей 3, 22, 43 Конституції України, а також інших статей, які опосередковано стосуються  регулювання у трудовій сфері; по-друге, в основу побудови нового кодексу має бути закладена ідея відходу від імперативного методу регулювання до договірного, однак з обов’язковим закріпленням мінімальних трудових гарантій для працівників, з метою недопущення свавілля роботодавців; по-третє, новий Трудовий кодекс повинен бути якомога більше сприйнятливим, зрозумілим кожному працівникові; по-четверте, потрібно розширяти сферу регулювання суспільних відносин законами, і зменшувати підзаконне регулювання. Підзаконні акти не можуть зменшувати обсяг прав учасників трудових правовідносин; по-п’яте, запорукою успішною кодифікації є пріоритет міжнародного права над внутрішнім. Обрання нашою країною європейського вектору розвитку потребує процесу поступової адаптації законодавства України до міжнародних стандартів. Передусім, мова йде про запозичення усього переліку гарантій прав працівників,визнаних міжнародною спільнотою. Звуження таких гарантій  неприпустиме.

Таким чином, можна визначити, що будь-який проект Трудового кодексу потребує свого опрацювання, у тому числі шляхом долучення до цієї роботи інститутів громадянського суспільства, експертів та фахівців з питань праці, провідних науковців у галузі трудового права. Лише таким чином можна досягти його досконалості та ефективності у подальшому регулюванні, резюмував Олександр Касмінін.

У ході круглого столу також були обговорені доповіді «Доцільність прийняття нового Трудового кодексу», «Принципи Трудового кодексу» та інші.

 

Сайт розроблено за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні
© 2024 Конституційний Суд України