«Після конституційної реформи орган конституційного контролю України став сильнішим і готовий до труднощів та викликів сьогодення», – Пітер Тейлер
25.02.2019
25 лютого у Конституційному Суді України відбулася зустріч Голови Конституційного Суду України Станіслава Шевчука з Головою Місії зі спостереження за виборами Бюро демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ Пітером Тейлером.
У зустрічі взяли участь суддя Конституційного Суду України Сергій Головатий, суддя Конституційного Суду України, голова постійної комісії КСУ з питань міжнародних зав’язків Наталя Шаптала, юридичний аналітик Місії зі спостереження за виборами Бюро демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ Марла Моррі, старший асистент юридичного аналітика Місії зі спостереження за виборами Бюро демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ Олена Ащенко.
Пітер Тейлер розповів, що Місія зі спостереження за виборами Бюро демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ, за ініціативою Міністерства закордонних справ України, розпочала роботу із спостереження за виборами Президента України у 2019 році. «Важливо, щоб в Україні відбулися чесні, демократичні вибори Президента», – додав він.
Голова Місії зі спостереження за виборами зауважив, що з часу останньої Місії відбулося багато важливих реформ в Україні. Так, гостей цікавило, зокрема, питання ефективності конституційної реформи 2016 року, механізм внесення змін до Основного Закону держави та порядок зміни Конституції країни.
Пітер Тейлер висловив переконання, що після конституційної реформи орган конституційного контролю України став сильнішим і готовий до труднощів та викликів сьогодення.
Голова Конституційного Суду України Станіслав Шевчук зазначив, що 2016 року було внесено зміни до Конституції України в частині правосуддя. «Найбільшим досягненням конституційної реформи є запровадження інституту конституційної скарги, завдяки чому особа отримала змогу безпосередньо звернутися до Конституційного Суду України з метою захисту своїх конституційних прав», – наголосив Голова Суду.
За словами Станіслава Шевчука, конституційна скарга має містити, зокрема, обґрунтування тверджень щодо неконституційності конкретного закону (його окремих положень) із зазначенням того, яке з гарантованих Конституцією України прав особи зазнало порушення внаслідок застосування цього закону, а також особі необхідно вичерпати всі національні засоби юридичного захисту, щоб отримати остаточне судове рішення.
Голова Суду поінформував гостей, що з моменту запровадження інституту конституційної скарги, тобто з 2016 року, до Конституційного Суду України надійшла 1291 скарга. Наразі, повідомив він, постановлено 43 ухвали про відкриття конституційних проваджень за конституційними скаргами. «Найчастіше до КСУ звертаються громадяни із конституційними скаргами щодо соціальних питань та захисту права на апеляцію», – додав промовець.
У контексті конституційної реформи Станіслав Шевчук розповів про гарантії суддівської незалежності. «Зміни, які відбулися, значно посилили незалежність органу конституційної юрисдикції. Важливим елементом конституційної реформи є відбір суддів КСУ на конкурсних засадах. Це важливо, оскільки громадськість знає, який склад конкурсної комісії та хто є кандидатами», – підкреслив Голова Суду.
Крім того, зауважив Станіслав Шевчук, відповідно до попередньої редакції Закону України «Про Конституційний Суд України» за суб’єктом призначення залишалося право на звільнення суддів КСУ за порушення присяги. Змінами до Конституції України 2016 року та Законом України «Про Конституційний Суд України» визначено, що звільнити суддів може лише сам Суд.
Суддя Конституційного Суду України Сергій Головатий підкреслив, що Конституційний Суд України є відокремленим органом та не належить до жодної гілки державної влади. Конституційний Суд України залишається поза політикою та виборчими процесами. «Ми не відчуваємо на собі впливу виборчого процесу», – додав він.
Сторони також обговорили інші актуальні питання конституційного судочинства, подякували один одному за цікаву зустріч та висловили сподівання на подальшу плідну співпрацю.
Інформує відділ комунікацій Конституційного Суду України та правового моніторингу