Конституційний Суд України завершив усне слухання справи за конституційними поданнями 48 народних депутатів та Верховного Суду України

Версія для друку

 

ПРЕС-СЛУЖБА

КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ

 01033, Київ, Жилянська, 14

тел. 238-10-80, 238-10-25

факс 287-36-16

 

Конституційний Суд України завершив усне слухання справи за конституційними поданнями 48 народних депутатів та Верховного Суду України

 

10 березня 2016 року Конституційний Суд України у формі усного слухання розпочав розгляд справи за конституційними поданнями 48 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) абзаців тринадцятого, чотирнадцятого пункту 32 розділу І Закону України „Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи“ та Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзацу першого підпункту 164.2.19 пункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України.

 До Конституційного Суду України звернулися 48 народних депутатів України з клопотанням визнати такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), абзаци тринадцятий, чотирнадцятий (за конституційним поданням – частина четверта) пункту 32 розділу І Закону України „Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи“  від 28 грудня 2014 року № 71–VIII  (далі – Закон), відповідно до яких підпункт 164.2.19 підпункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) викладено в новій редакції.

Згідно з оспорюваними положеннями до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, – у частині такого перевищення, а також пенсій з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, такі пенсії підлягають оподаткуванню чи не оподатковуються в країні їх виплати.

Автори клопотання вважають, що Верховна Рада України в абзацах тринадцятому, чотирнадцятому пункту 32 розділу І Закону, які передбачають оподаткування соціальних виплат окремим категоріям громадян, допустила звуження обсягу існуючих прав і свобод, що не відповідає приписам статей 1, 3, 8, 19, 22, 24, 46, 48 Конституції України.

 До Конституційного Суду України звернувся Верховний Суд України з клопотанням визнати такими, що не відповідають статтям 8, 21, частині третій статті 22, статтям 46, 126 Конституції України (є неконституційними), положення абзацу першого підпункту 164.2.19 пункту 164.2 статті 164 Кодексу.

Неконституційність зазначених положень Верховний Суд України обґрунтовує тим, що громадяни, розмір пенсії яких перевищує три мінімальні заробітні плати, повинні сплачувати податок, а громадяни, розмір пенсії яких менший, звільнені від такого оподаткування, що суперечить принципам верховенства права та рівності усіх перед законом, звужує права певних категорій громадян на соціальний захист та порушує рівність прав пенсіонерів.

Автор клопотання обґрунтовує невідповідність Конституції України положень абзацу першого підпункту 164.2.19  пункту 164.2 статті 164 Кодексу, які поширюються на суддів, посиланням на статті 3, 126, 129 Основного Закону України та стверджує, що „особливий порядок обчислення суддівської винагороди, пенсійного забезпечення суддів, умов матеріального, побутового забезпечення та соціального захисту працівників судової системи повинен бути врегульований саме на законодавчому рівні, що є одним із ключових елементів практичної реалізації принципу незалежності судової влади як головної умови здійснення неупередженого правосуддя, ефективного й безстороннього судового розгляду, утвердження та забезпечення прав і свобод людини та громадянина, що у свою чергу визначено головним конституційним обов’язком держави“.

Конституційний Суд України Ухвалою від 26 січня 2016 року об’єднав конституційні провадження у справах за вказаними конституційними поданнями в одне конституційне провадження.

У ході пленарного засідання Конституційний Суд України заслухав суддів-доповідачів у справі Сергія Вдовіченка та Олександра Касмініна, які доповіли присутнім матеріали справи.

Судді також заслухали пояснення учасників конституційного провадження – народного депутата України Олександра Долженкова, суддю Верховного Суду України Олександра Прокопенка, заступника начальника правового управління – начальника відділу нормативно-правової роботи Верховного Суду України Ірину Берестову, постійного представника Верховної Ради України у Конституційному Суді України Анатолія Селіванова, а також пояснення залучених до участі у розгляді справи представників Кабінету Міністрів України – міністра юстиції України Павла Петренка, заступника міністра фінансів України Олену Макеєву.

У цій справі Конституційний Суд України завершив усне слухання і перейшов до закритої частини пленарного засідання для подальшого обговорення та прийняття рішення.

На засіданні були присутні представники громадських організацій та засобів масової інформації.

Головував на пленарному засіданні Голова Конституційного Суду України Юрій Баулін.

 

Переглянути засідання

Частина перша (проект Відкритий Суд)

Частина друга (проект Відкритий Суд)

Сайт розроблено за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні
© 2024 Конституційний Суд України