ПРЕС-СЛУЖБА
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
(Сектор інформаційно-аналітичної роботи)
01033, Київ, Жилянська, 14
тел. 238-10-80, 238-10-25
факс 287-36-16
У Конституційному Суді України відбулися заходи до Всеукраїнського тижня права
У рамках Всеукраїнського тижня права 7 грудня у Конституційному Суді України відбувся День відкритих дверей, на який завітали представники Інституту законодавства Верховної Ради України, Інституту держави і права імені В.М. Корецького, Союзу юристів України, ВГО „Асоціація адвокатів України“, Української Гельсінської спілки з прав людини, Київського національного університету імені Т.Г.Шевченка та Національної академії внутрішніх справ з метою обговорення питань, пов’язаних із запровадженням інституту конституційної скарги.
Для відвідувачів заходу було проведено оглядову екскурсію, програма якої передбачала знайомство з історією, повноваженнями і діяльністю Конституційного Суду України, роботою структурних підрозділів Секретаріату Суду, а також відвідання Бібліотеки, Архіву, Залів засідань Великої палати і Сенату та огляд музейної експозиції.
Після екскурсії гості були запрошені до обговорення нагальних питань, які стосувалися запровадження інституту конституційної скарги та зміни в алгоритмі роботи Секретаріату Суду.
До присутніх звернулася завідувач Приймальні звернень громадян Оксана Побірченко, яка розповіла про напрямки роботи підрозділу. Вона зазначила, що прийом і опрацювання звернень громадян здійснюється відповідно до Закону України «Про звернення громадян», а прийом і опрацювання інформаційних запитів здійснюється відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Окрему увагу було зосереджено на важливості консультування громадян щодо конституційної скарги. До компетенції приймальні громадян належить роз’яснення повноважень Конституційного Суду України, а також визначених законодавством вимог до конституційної скарги, – підкреслила доповідач. Особи, в деяких випадках, звертаються вже з готовою чернеткою конституційної скарги, на основі якої працівники підрозділу перевіряють відповідність формальним вимогам, вказують на недоліки та допомагають сформувати необхідний пакет документів. Крім того, вона зазначила, що прийом громадян ведеться як особисто, так і в телефонному режимі.
Питання опрацювання конституційних скарг у Конституційному Суді України було детально розкрито у виступі в.о. заступника керівника Управління документального забезпечення та попередньої перевірки конституційних скарг Віталія Запорожця. Доповідач зазначив, що велика кількість звернень громадян із конституційними скаргами зумовлює особливий порядок їх попереднього аналізу та розгляду по суті, а тому, важливою є стадія попередньої перевірки конституційної скарги, коли оцінюється, чи відповідає скарга за формою вимогам, що висуваються до неї відповідними законодавчими нормами.
Промовець зупинився на вимогах до форми конституційної скарги, підкреслюючи, що у скарзі мають бути зазначені, зокрема: прізвище, ім’я, по батькові громадянина України, іноземця чи особи без громадянства, адреса зареєстрованого місця проживання особи або повна назва та місцезнаходження юридичної особи, номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти; короткий виклад остаточного судового рішення, в якому було застосовано відповідні положення закону України; конкретні положення закону України, які належить перевірити на відповідність Конституції України, та конкретні положення Конституції України, на відповідність яким належить перевірити закон України тощо. Віталій Запорожець також підкреслив, що закон не передбачає обов’язкової участі представника в кожній справі і надає заявнику можливість самостійно захищати свої права і законні інтереси у процесі конституційного судочинства. Крім того, доповідач акцентував увагу на тому, що конституційні скарги, як і конституційні подання і звернення подаються до Суду державною мовою.
Він розповів про умови прийнятності конституційної скарги, а також зупинився на низці типових помилок, які допускають особи під час їх оформлення та подання до Суду. Як зазначив промовець, такими помилками є, зокрема, – конституційна скарга подана не державною мовою, порушені у зверненні питання не є об’єктом конституційної скарги, не підписана фізичною особою особисто, в тексті конституційної скарги не зазначені конкретні положення закону України, які належить перевірити на відповідність Конституції України, суб’єктом права на конституційну скаргу не вичерпано всі національні засоби юридичного захисту тощо.
Віталій Запорожець навів статистичні дані за результатами опрацювання конституційних скарг в Секретаріаті Суду. Він підкреслив, що станом на 6 грудня до Суду надійшло 443 конституційної скарги, з них: 118 – до набрання чинності Закону України „Про Конституційний Суд України“, 325 – після набрання чинності Законом.
Доповідач наголосив, що в Секретаріаті Суду здійснюється попередня перевірка скарг щодо їх відповідності вимогам Закону за формою. Якщо скарга не відповідає формальним вимогам, вона повертається особі разом із повідомленням про можливість її повторного подання після доопрацювання виявлених недоліків. Віталій Запорожець звернув увагу аудиторії на те, що найбільш порушуваними питаннями у скаргах є соціальні – щодо пенсійного забезпечення і пільг, та доступу до правосуддя – щодо судового збору, виконання судових рішень та їх оскарження. Він підкреслив, що інформація про надходження конституційних скарг та їх короткий зміст розміщується на офіційного веб-сайті Суду.
Завідувач Відділу попередніх висновків Ірина Шапошнікова розповіла про завдання її підрозділу. Доповідач зазначила, що після попередньої перевірки конституційної скарги, у разі якщо вона відповідає за формою вимогам Закону, визначається суддя-доповідач – шляхом розподілу звернень до Суду між суддями почергово, в алфавітному порядку. Завданням підрозділу є проведення детального аналізу на відповідність скарги усім визначеним Законом вимогам, на основі якого робиться попередній висновок. У висновку стисло викладається зміст скарги, досліджується відповідність вимогам Закону та обґрунтованість невідповідності норм Закону, який оскаржується, Конституції України. Крім того, перевіряється наявність попередніх ухвалених рішень з порушених питань.
Посилаючись на наявний досвід розгляду конституційних скарг органами конституційного контролю континентальної системи права, заступник керівника Секретаріату Володимир Венгер зазначив, що для України цей інститут є новим, ефективним та небезпечним, і дуже важливо, щоб Конституційний Суд України не залишився з цим інструментом один на один. Поки Суд налагоджує практику роботи в частині конституційної скарги, актуальними є питання форми, – підкреслив доповідач. Але, як тільки питання форми буде врегульовано, не менш актуальними залишаться питання змісту. Володимир Венгер наголосив на важливості розвитку юридичної науки в Україні і закликав представників юридичної інтелігенції, юридичної наукової спільноти не залишатися осторонь цього процесу, робити нові цікаві наукові дослідження, публікації, монографії, тобто «підставити плече» і Суду, і суддям, і Секретаріату Суду своїми дослідженнями та здобутками. Він наголосив на готовності Суду розглянути будь-які форми співпраці, прислухатися і робити все можливе, аби інститут конституційної скарги став новим, цікавим та ефективним інструментом захисту прав людини.
Порушена проблематика викликала інтерес та дискусію у присутніх, про що свідчила велика кількість додаткових запитань. Гості цікавились, зокрема, питаннями поетапного проходження конституційної скарги, процедури їх об’єднання в одне конституційне провадження, а також іншими важливими аспектами запровадження інституту конституційної скарги.
На завершення перший заступник керівника Секретаріату Лариса Бірюк запросила гостей до участі у конкурсі на кращу наукову статтю з конституційно-правової тематики, який проводитиметься Конституційним Судом України в рамках Всеукраїнського тижня права 2018 року.
Крім того, учасники зустрічі отримали Пам’ятки щодо звернень до Конституційного Суду України із запитами на інформації та про порядок звернення до Конституційного Суду України для громадян та юридичних осіб.